Home Nieuws Bijzonder: Groei in jaren zonder landstitel | Brands wijst naar Real Madrid...

Bijzonder: Groei in jaren zonder landstitel | Brands wijst naar Real Madrid inzake uitbreidingsplannen Philips Stadion

5857
0

PSV zet de komende tijd in op groei. De club ziet de omzet groeien door de sportieve prestaties maar ziet daardoor ook de inmiddels lange wachtlijst wachtenden voor een seizoenkaart groeien.

Een goed jaar geleden telde de wachtlijst voor een seizoenkaart nog 8000 wachtenden maar inmiddels groeit die lange lijst richting de 10000 wachtenden. Bijzonder is dat PSV een forse groei in geïnteresseerde fans voor een seizoenkaart door weet te maken, in een periode waarin de club geen landstitel wist te winnen.

Het is inmiddels al ruim vijf jaar geleden dat de club het laatste kampioenschap in Eindhoven kon vieren. Het lijkt de vele fans niet te deren want het huidige Philips Stadion zou zonder beperkingen in de capaciteit met de huidige wachtlijst, door ruim 44 duizend PSV-fans bezet zijn.

In 2018 stond de club er erg goed voor door landstitel nummer 24 te veroveren, waarna de zes wedstrijden in de Champions League wel tegenvielen. Dit jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen en dat speelt zich af in een decor van groei en bloei. Zoals gezegd floreert PSV in een episode zonder behaalde kampioenschappen. Een gegeven dat toch een duidelijk teken aan de wand is als we naar de populariteit van de club kijken. En stelt de directie vast dat het tijd is om door te pakken en de groei verder in te kleden en vorm te geven.

Daarbij kijkt de ambitieuze directie naar de capaciteit van het Philips-stadion. De 35.000 plaatsen kunnen nog iets opgekrikt worden maar meer dan 2000 extra plaatsen vallen er simpelweg niet te creëren. Het veld verlagen en dus verdiepen, lijkt geen optie te zijn.

Op de wachtlijst staan nu 9000 supporters die een seizoenkaart willen en dus wenst de directie meer groei te realiseren. “De regio groeit, dus we verwachten dat dat iets is dat blijvend plaatsvindt”, aldus financieel directeur Van Baar. “Daarom blijven we kijken naar een kleine uitbreiding of een keer een grote uitbreiding”, klinkt het.

Het huidige Philips-stadion kan zoals gezegd worden uitgebreid met maximaal 2000 plekken. “Dan moet je denken aan de beperkte ruimte die we op bepaalde plekken nog hebben om een of twee rijen stoelen toe te voegen”, zegt Brands over de opties.

“Als je nog verder wil uitbreiden, moet het stadion echt op de schop.” De algemeen directeur verwijst in de ambities naar Real Madrid, dat in 2019 begon met de verbouwing van het wereldberoemde stadion Bernabeu. Het vernieuwde en moderne Bernabéu is inmiddels af en heeft nog een goed half jaar nodig om afgebouwd te worden. Brands is goed op de hoogte van de veranderingen in Madrid en gebruikt de Madrileense ambities in zijn visie op de uitbreiding van PSV en het Philips Stadion. “Real Madrid heeft ’buiten de box’ gedacht”, zegt Brands.

PSV wenst in de binnenstad te blijven maar ‘out of the box’ denken betekent ook dat een nieuw stadion buiten het centrum een reeele optie kan worden. De club wil eerst afwachten waar onderzoeksbureau Hypercube mee komen gaat. De directieleden Marcel Brands en Jaap van Baar spraken uit dat PSV ook naar uitbreidingsmogelijkheden kijkt, omdat de club qua inkomsten aan de max zit.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in