ESC
PSV Inside
Felle discussie in Vandaag Inside over PSV'er: 'Die moet je gewoon met respect behandelen'
Max de Kok20 mei 2026
Kritiek

Felle discussie in Vandaag Inside over PSV'er: 'Die moet je gewoon met respect behandelen'

1 min leestijd

Ook bij Vandaag Inside werd er flink gediscussieerd over de kwestie Joey Veerman-Ronald Koeman. Ondanks een sterk seizoen bij PSV zal Veerman komende zomer niet met Oranje afreizen naar het WK in Canada, Mexico en de Verenigde Staten.

De middenvelder gaf na de wedstrijd PSV - FC Twente van afgelopen zondag openlijk aan voor de camera van ESPN dat de bondscoach hem niet meer hoeft te bellen. Dit is ook bij de heren van Vandaag Inside niet voorbijgegaan.

Johan Derksen belandde dinsdagavond in een flinke discussie met sportmarketeer Chris Woerts over de situatie met Veerman. Derksen steunt de bondscoach, terwijl Woerts de kant van de middenvelder van PSV kiest. ''Ronald Koeman heeft zich als een heer gedragen. Koeman krijgt een vraag van Valentijn: 'Ligt het ook aan zijn karakter?', vroeg Valentijn. Toen heeft hij gezegd: 'Ja, mede.' Dat vind ik een keurig antwoord'', is De Snor van mening.

Daarna gaat Derksen verder in op de kwaliteiten van de PSV'er. ''Joey Veerman kan goed spelen tegen Excelsior en Willem II, maar in Oranje heb je er geen reet aan'', aldus de besnorde analist.

Chris Woerts is het daar overduidelijk niet mee eens. ''Onzin! Mes in de rug van Joey Veerman. Koeman kan ook zeggen: 'Ik heb zoveel spelers tot mijn beschikking.' Dat had hij moeten zeggen, maar niet over zijn karakter'', is de sportmarketeer van mening waarna Derksen antwoordt: ''Hij heeft alleen gezegd: 'Mede.' Hij heeft toch ook een waardeloze instelling.''

Ook daar denkt Woerts anders over dan Derksen. ''Veerman heeft veel voor het Nederlandse voetbal betekent, die moet je gewoon met respect behandelen. De bondscoach is er voor het hele Nederlandse volk, niet om één speler af te katten'', aldus de sportmarketeer.

Ook daarop is de besnorde analist het oneens met Woerts. ''Hij presteert nooit in belangrijke wedstrijden. Het is altijd tegen lullige tegenstanders met passjes of een afstandsschot: daar kan je de oorlog niet mee winnen!'', is Derksen fel, waarna de sportmarketeer wederom het opneemt voor Veerman. ''Dat maakt niet uit, want dan kun je nog steeds respect voor de speler hebben en zeggen: 'Joh, je gaat niet mee.' Prima'', aldus Woerts.

Daarna vergelijkt Derksen de situatie van Veerman in Oranje met Mohammed Salah met Arne Slot bij Liverpool FC. ''Het is hetzelfde als Salah daar bij Liverpool. Ze worden gepasseerd, het ego is gekrenkt en dan gaan ze de pers in wauwelen. Dan zegt hij tegen de pers: 'Ik wil niet meer in Oranje voor Koeman uitkomen.' Nou, daar is Koeman het roerend mee eens. Gesloten'', besluit Derksen.

Reacties16

R
RIJSTSTERM20 mei, 18:23

"Die moet je gewoon met respect behandelen" tbh, dat is het punt. Of je het eens bent met Oranje of niet, zo'n speler afkatten helpt niemand. Hopelijk blijft Joey dit soort discussies gebruiken om keihard terug te knokken. 👏🐐

R
RIJSTSTERM20 mei, 18:10

Koeman is bondscoach, geen persoonlijke coach van één speler. Maar Woerts heeft ook gelijk: "dat moet je gewoon met respect behandelen". En die Salah-vergelijking vind ik echt overdreven, daar ging het ego en media veel verder dan bij Joey.

P
PSV_Sven20 mei, 17:47

"Die moet je gewoon met respect behandelen" ja dit dus. Veerman is niet opeens een slecht mens omdat hij gepasseerd wordt, en Koeman heeft ook geen snode plannen lopen volgens mij. Wat ik wel weet: zo'n pas in de pers maakt het altijd extra zuur, net als met Salah-Slot waar Derksen over begon... 🐐🔥

P
PSV_Sven20 mei, 16:49

Onzin van Derksen dat het "tegen lullige tegenstanders" is. Veerman is juist een speler die tempo brengt en ploeggenoten laat landen. Koeman had gewoon beter moeten motiveren, en ja dan verdien je geen pers-bashing, alleen duidelijkheid. 🔥

M
marieke_v20 mei, 16:44

"dat vind ik een keurig antwoord" vind ik ook grappig, want Woerts heeft denk ik gelijk dat dit vooral over karakter en ego ging. Als Koeman hem niet nodig heeft, prima, maar laat het niet lijken op een persoonlijke afgang. Je kan iemand selecteren of laten zitten zonder schande.

P
PSV_Sven20 mei, 15:31

Derksen die roept dat Veerman "nooit presteert in belangrijke wedstrijden"... het is nooit zo zwart-wit. Geef hem een rol en ritme, dan zie je gewoon kwaliteit. Neemt niet weg dat Woerts gelijk heeft: je kan teleurgesteld zijn zonder iemand te slopen. 🙄🐐

S
Sven V.20 mei, 15:21

Derksen roept steeds dat Veerman "nooit in belangrijke wedstrijden" presteert, maar in PSV ziet ie echt wel stappen. En btw, tegen Excelsior en Willem II is ook gewoon wedstrijdvoetbal... Koeman of niet, je kunt niet doen alsof die wedstrijden niet tellen.

P
pieter198520 mei, 15:17

"Dat vind ik een kekeurig antwoord" ja hoor, maar ik snap Veerman ook wel dat hij klaar is als hij niet wordt meegenomen. Alleen dan wel netjes blijven naar de buitenwereld. Ik vind het vooral opvallend dat iedereen doet alsof Koeman niks heeft laten vallen.

M
marieke_v20 mei, 15:02

Derksen roept weer dat Veerman "nooit in belangrijke wedstrijden" presteert, maar dat is toch echt te zwart-wit. Joey was in elk geval een motor bij PSV, en je kan Koeman toch niet de heilige behandelen als hij hem niet nodig heeft? Respect blijft imo gewoon het punt.

P
PSV_Sven20 mei, 14:25

Tbh vind ik Koeman gewoon foutloos reageren. "Mede" is geen belediging maar een antwoord met nuance. En dat Woerts het meteen als "mes in de rug" bestempelt... kom op, btw.

S
Sven V.20 mei, 13:59

Derksen die zegt dat hij alleen maar tegen "lullige tegenstanders" goed speelt, tja... ik snap de frustratie, maar zo zwart-wit is het nooit. Bij PSV zie je dat hij tempo en rust brengt, en dat is in Oranje juist waar het vaak ontbreekt. btw, "Mede" is echt geen verklaring voor afzeiken.

P
pieter198520 mei, 13:42

Ik snap die discussie niet zo. Veerman heeft een sterk seizoen, en dat hij zegt dat hij niet meer gebeld hoeft te worden is gewoon frustratie. "De bondscoach is er voor het hele Nederlandse volk" ja toch, maar Koeman mag ook gewoon zijn selectie uitleggen zonder Joey af te serveren. 🔥

M
MAXNL20 mei, 13:31

"Ronald Koeman heeft zich als een heer gedragen" zegt Derksen... maar die inhoudelijke tik blijft toch binnenkomen. Je kunt iemand best laten zitten, maar niet doen alsof het alleen maar netjes is. En die vergelijking met Salah is helemaal raak volgens mij.

M
marieke7820 mei, 13:06

Respect voor Woerts wel, maar Derksen heeft ook een punt. In Oranje valt Veerman toch vaak weg als het echt moet... toch knap hoe Koeman zich "als een heer" gedroeg, dat is ook wat waard.

J
Johan Derksenfan20 mei, 12:46

Ik snap dat Derksen scherp is, maar die toon richting Veerman blijft toch wrang. Koeman deed het tenminste fatsoenlijk volgens mij, en Joey verdiende ook gewoon een eerlijk antwoord. Respect hebben voor een speler is imo gwn het minimum.

M
marieke7820 mei, 12:35

Echt jammer dat het zo personal wordt gemaakt. Veerman had in Oranje misschien niet z'n beste niveau, maar dat mag je toch niet zo afrekenen als in een soort straatgevecht. Koeman antwoordde netjes en idd, dat verdient respect.