Home Columns Onnavolgbare stap: Philips wordt shirtsponsor van schandaalclub FC Barcelona

Onnavolgbare stap: Philips wordt shirtsponsor van schandaalclub FC Barcelona

14538
2

PSV founder en oprichter Philips wordt een nieuwe en grote sponsor van de grootste schandaalclub van Europa, FC Barcelona.

Philips zal in ruil voor vele miljoenen vanaf het nieuwe seizoen op de mouw van het wedstrijdshirt van FC Barcelona komen te staan, zoals Philips ook op de mouw van het PSV shirt te zien is. Dat melden Spaanse media, in navolging van Voetbal International. De lezing vanuit het concern zelf is anders, meldt het Eindhovens Dagblad maar daarover later meer. De noodlijdende club uit Catalonië heeft allang niet meer het mooie en smetteloze imago van begin deze eeuw maar is inmiddels verworden tot een verkapte rechtbank waar ook nog gevoetbald wordt. De club begeeft zich van de ene naar de andere rechtszaak en van het ene incident naar het andere incident.

FC Barcelona wordt momenteel in verband gebracht én verdacht van grootschalige omkoping van scheidsrechters in La Liga en is verwikkeld in meerdere rechtszaken met justitie in Spanje. Ook lopen er onderzoeken vanwege boekenfraude rond transfers van spelers van FC Barcelona en Juventus. Beide clubs zouden bewust hoge transfersommen hebben afgesproken rond spelers die in een ruildeal van Barcelona naar Juventus en vice-versa werden getransfereerd. Recentelijk is door de Spaanse justitie ook een gerechtelijk onderzoek gestart naar de transfer van Jasper Cillessen van FC Barcelona naar Valencia. Ook rond deze transfer zouden de regels overtreden zijn. FC Barcelona weet daarnaast al jaren de regels van Financial Fairplay te overtreden alsmede de regels van La Liga, va waaruit inmiddels streng opgetreden wordt tegen de gevallen Catalaanse schandaalclub.

Uitgerekend het technisch failliete FC Barcelona krijgt van Philips een ‘beloning’ in de vorm van een miljoenendeal. Philips, waar vorige week bekend werd gemaakt dat er nog eens duizenden banen verdwijnen, lijkt zich niets aan te trekken van alle schandalen rond de club. Philips is momenteel druk doende het ontslag van zesduizend personeelsleden af te ronden, van wie 1.100 in Nederland worden ontslagen. Drieduizend banen zullen dit jaar verdwijnen, de andere helft tot 2025. In oktober sneed de net aangestelde directeur Roy Jakobs al vierduizend banen weg, waarvan achthonderd in Nederland.

Philips gaat daarentegen wel miljoenen euro’s steken in een club waar al jaren aantoonbaar wanbeleid wordt gevoerd. Volgens Spaanse media gaat het om een contract voor drie seizoenen met een optie voor nog twee jaar. Het Eindhovense concern zal totaal dertig miljoen euro overmaken naar Camp Nou, waarvan acht miljoen in het eerste, tien miljoen in het tweede en twaalf miljoen in het derde) jaar van de deal. Er is tevens een optie voor een vierde en vijfde jaar bedongen, waar nog eens 26 miljoen euro mee gemoeid zou zijn.

Philips zal dus een deel van de acute begrotingsproblemen van de Catalanen indirect gaan oplossen. FC Barcelona kampt met een tekort van 200 miljoen euro maar alsof het nog niet genoeg is, zijn de Catalanen ook druk doende Messi terug te halen. De speler die de Catalanen bijkans een faillissement op wist te leveren met de honderden miljoenen euro’s die hij al aan salaris verdiende in Barcelona, is ‘gewoon’ weer opnieuw welkom.

Net zoals eerder ook het plan bestond om Neymar weer welkom te heten. In de periode dat de Catalanen erover dachten Neymar terug te halen, waren beide partijen zelfs verwikkeld in een onderlinge rechtszaak. In de wereld van schandaalclub nummer één van Europa, kan alles. Ook voor Philips lijkt het allemaal weinig uit te maken. Het Eindhovense concern lijkt via FC Barcelona naam te willen maken in het Europese topvoetbal en kijkt daarbij klaarblijkelijk niet naar waarden en normen.

Namens het Eindhovens Dagblad meldt Rik Elfrink dat de deal een iets andere deal behelst dan de kranten in Spanje melden. Het zou gaan om een indirecte vorm van sponsoring. Of het nu een directe of een indirecte vorm van sponsoring betreft, het is een onnavolgbare stap te noemen van het Eindhovense concern, wat waarden en normen hoog in het vaandel heeft staan.


Vorig artikel‘Lucas Moura, zou hij een goede speler zijn voor PSV?’
Volgend artikelWordt seizoen ’23-’24 het seizoen van voormalig FC Barcelona talent en PSV ‘basisspeler’ Fodé Fofana?

2 REACTIES

  1. De auteur van dit bericht is echt een sensatiezoeker in deze. Het huidige Philips heeft in principe helemaal te maken door sponsoring door TPVision van Barcelona. TPVision produceert TV’s en audio apparatuur met de naam Philips erop voor een vergoeding aan Philips voor 2% van de jaaromzet en minimaal 40 miljoen euro. De sponsoring gaat dus niet ten koste van het huidige Philips. Indien verkopen stijgen dan krijgt Philips misschien nog meer dan de 40 miljoen per jaar. Zet het berichtje van Rik Elfrink bovenaan dit artikel en niemand is meer geïnteresseerd in het sensatieverhaal van de auteur

  2. TP Vision heeft de licentie om de naam Philips te gebruiken. Het bedrijf Philips heeft daar niets mee te maken. Ze kunnen daar hoogst waarschijnlijk juridisch ook niets aan doen. Inderdaad wat ongelukkig om op dit moment de naam Philips op een shirt te zien van een club verwikkeld in allerlei schandalen en in een moeilijke tijd voor het bedrijf. Misschien is een wat mindere stellige kritiek van PSV inside op zijn plaats.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in