Home Nieuws Marktonderzoek wijst uit: PSV populairder dan Ajax

Marktonderzoek wijst uit: PSV populairder dan Ajax

1599
0

De beide gewonnen bekerfinales van PSV, de teloorgang van Ajax op allerlei vlakken, de landstitel en het positieve voetbal van Feyenoord. Het zorgt voor een verschuiving van het voetballandschap in Nederland.

Het al jaren overschatte Ajax wist dan afgelopen seizoen met een matig elftal alsnog de titel binnen te halen maar dat had wellicht meer met geluk dan wijsheid te maken. Het geheel had ook van doen met een punten verspelend PSV in de Kuip na een laat gegeven strafschop aan Feyenoord en laten we vooral de bal over de zijlijn in het lege Philips Stadion niet vergeten. PSV – Ajax in Corona-tijd: 1-2, met behulp van de bal over de zijlijn, welke als niet zodanig werd beoordeeld. Zonder deze wedstrijdmomenten was niet Ajax maar PSV de landskampioen geweest in seizoen 2021-2022.

Zoals gezegd zijn de panelen in het voetballandschap in Nederland duidelijk verschoven. De verhoudingen liggen anders door de recente ontwikkelingen in de Eredivisie. Het geheel zal straks ook financieel zichtbaar gaan worden mocht de UEFA twee keer om en nabij de 40 miljoen euro gaan overmaken naar Eindhoven en Rotterdam voor de startpremies van de Champions League. Het doet de populariteit van PSV en Feyenoord inmiddels erg goed, blijkt uit een marktonderzoek.

Voor het eerst is zowel PSV als Feyenoord onder het Nederlandse publiek populairder zijn dan Ajax. Volgens het Sportsector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy was Feyenoord tussen 2012 en 2016 al de populairste club van het land, maar PSV stond nog nooit boven Ajax. Een ander onderzoek wees enkele jaren geleden al uit dat 1,2 miljoen mensen in Nederland ‘iets’ hebben met PSV en 1,2 miljoen mensen ook ‘iets’ hebben met Feyenoord. Het ‘iets’ is erg breed uit te leggen. Het kan resulteren in een jaarlijks stadion bezoek aan PSV of Feyenoord of bijvoorbeeld het aanschaffen van een origineel shirt, alsmede een lidmaatschap van de club middels een seizoenkaart.

PSV staat in het nieuwe onderzoek in ieder geval op de tweede plaats en dat mag met recht een erg positieve conclusie worden genoemd. PSV heeft met Eindhoven immers niet het grootste achterland achter zich staan, waar de beide Randstedelijke clubs uit Rotterdam en Amsterdam dat wel hebben. Ajax moet het op basis van het merkenonderzoek doen met de derde plaats. “De langdurige heisa bij Ajax doet het imago geen goed”, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. “De gemiddelde Nederlander roemt de club nog steeds om het beste, creatiefste spel in het mooiste stadion van het land. Maar qua sympathie bungelt Ajax onderaan de lijstjes, mede door de mensen die er werken en de sfeer tijdens de wedstrijden.”

Sparta met van oudsher een stevige gunfactor, staat op de vijfde plaats, net achter FC Utrecht, maar weer boven AZ, waar de gunfactor altijd al ver te zoeken is geweest.


Vorig artikelLiverpool-trainer Klopp lyrisch over PSV jaren ‘spits’ Gakpo: ‘Begreep meteen waarom Gakpo aanvoerder was’
Volgend artikelHoe Donyell Malen Ajax de rug toekeerde voor ‘indrukwekkende jaren’ bij PSV | Malen op weg naar vervolg interlandcarrière

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in