Home Columns De lijntjes van Marcel Brands, van Manchester tot Geffen

De lijntjes van Marcel Brands, van Manchester tot Geffen

52
0

Marcel Brands zwaait al sinds 2010 de technische scepter bij PSV. De uiterst professionele td van de club geldt als uiterst vakbekwaam en als harde werker. Brands weet de club bovendien uitstekend te verkopen.

Met name jonge spelers kiezen geregeld voor PSV vanwege de ‘warme’ benadering van PSV’s technische man, uiteraard naast het geschetste sportieve aspect. In de weinig succesvolle jaren 2011 tot en met 2014 werd Brands volop bekritiseerd. Immers de sportieve oogst en daarmee ook zijn oogst, was in de vorm van een gewonnen KNVB beker mager te noemen.

Toch is het beleid van Brands bij PSV zeer succesvol te noemen. De Brabander verdient miljoenen euro’s voor de club en wist aan alle in 2010 gestelde doelstellingen te voldoen.

Vooruit, de timing van de inkomende transfers van Dries Mertens en Kevin Strootman op het Stadhuisplein was niet helemaal ideaal nadat de gemeente zojuist de redding van de club had uitgesproken. Verder wist de technische man van PSV continue een winnende selectie te creëeren. Een selectie waar later Fred Rutten en Dick Advocaat te weinig uithaalde. De gedroomde opvolger Philip Cocu wist de aanwezige kwaliteiten wél om te zetten in resultaat.

Heeft Brands dan nergens iets laten liggen? Wellicht is het een ‘fout’ of inschattingsfout te noemen, dat bv de Braziliaanse verdediger Marcelo en keeper Waterman niet tijdig werden vervangen in de winterstop van het seizoen 2012-2013. PSV verspeelde de titel en verloor later een bekerfinale.

De overige ‘mindere’ resultaten van de club in het tijdperk Brands waren voornamelijk het gevolg van automatische processen en normale mechanismen in een topsportomgeving.

De meest recente successen zijn opnieuw op het conto van Brands te schuiven. De directeur creëerde opnieuw een selectie die meedoet om de prijzen en herhaalde zijn eerder meesterlijke huzarenstukje door het binnenhalen van Lozano, met het aantrekken van het internationele transfertarget Maximiliano Romero.

VI vroeg Marcel Brands in Orlando of het hem weleens trots maakt. De td blijft bescheiden en legde en passant uit welke hulpmiddelen en lijnen hij daarvoor gebruikte. De lijntjes blijken van Manchester tot Geffen te lopen.

‘Ik ben niet zo snel trots’, zegt hij tegen VI. ‘Ik heb hem in oktober live zien spelen en dan zie je toch dat hij zich ondanks zijn jonge leeftijd al staande weet te houden in een competitie met echte kerels. Op het moment dat er zoveel concurrentie is van gerenommeerde clubs schakelen we alle hulplijnen in. Ruud van Nistelrooy die zich met de spitsen bemoeit bij PSV, dat helpt dan echt. En ik heb Sergio Romero gevraagd er eens een telefoontje aan te wagen. Al die kleine duwtjes tellen toch mee. Ook de prestaties van een talent als Lozano bij PSV. Dat we zo’n talent als Romero vast kunnen leggen, is een signaal dat we bij PSV nog steeds iets goeds doen’, citeert VI Brands vanuit Florida.


Vorig artikelWeerzien met Cassio en Fagner
Volgend artikelPSV in de spotlights

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in